جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 بهمن 1398 - 11:58

۴۱ سال خصومت با مردمی‌ترین انقلاب جهان

دو گروه در کشور هستند که همیشه در خصوص خصومت آمریکا در طول ۴۱ سال گذشته نظر متفاوت داشته‌اند. یک گروه کسانی هستند که رفتار آمریکا و اقدامات تجاوزگرانه آن به ملت‌ها را در یک‌صد سال گذشته رصد کرده و متناسب با این رفتار‌های خصمانه به ملت ایران و ملت‌های جهان، آمریکا را رژیمی سلطه‌جو و تضییع کننده حقوق ملت ایران و جهان می‌دانند و در مقابل، ساده اندیشان و وادادگانی هستند که علت خصومت آمریکا را در رفتار‌های ملت و مسئولان انقلابی کشور جستجو می‌کنند.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 5103

پایگاه رهنما :

دو گروه در کشور هستند که همیشه در خصوص خصومت آمریکا در طول ۴۱ سال گذشته نظر متفاوت داشته‌اند. یک گروه کسانی هستند که رفتار آمریکا و اقدامات تجاوزگرانه آن به ملت‌ها را در یک‌صد سال گذشته رصد کرده و متناسب با این رفتار‌های خصمانه به ملت ایران و ملت‌های جهان، آمریکا را رژیمی سلطه‌جو و تضییع کننده حقوق ملت ایران و جهان می‌دانند و در مقابل، ساده اندیشان و وادادگانی هستند که علت خصومت آمریکا را در رفتار‌های ملت و مسئولان انقلابی کشور جستجو می‌کنند. گروه دوم، درواقع، سطح تحلیل خود را نسبت به رفتار مقامات کاخ سفید تقلیل داده و در تحلیل رفتار آمریکایی‌ها دچار خطای تحلیلی و اشتباه محاسباتی بزرگ‌شده‌اند؛ اما خصومت آمریکایی‌ها در رابطه با ملت ایران ریشه در کجا داشته و از چه مبانی برخوردار است. در این مقاله کوتاه، به بخشی از مبانی خصومت آمریکا که ۴۱ سال است آمریکایی‌ها بیشترین سطح خصومت علیه مردمی‌ترین انقلاب جهان را درباره آن اعمال کرده‌اند، اشاره می‌شود:
الف) منافع استعماری نظام لیبرال دموکراسی
آمریکا بر اساس ماهیت سودجویانه و تکثرگرای نظام لیبرال دموکراسی به‌سرعت به یک دولت استعمارگرتبدیل شد که باید منافع خود را در خارج از مرز‌های جغرافیایی‌اش جستجو کند. این جمله مشهور دولت آمریکا در پاسخ به چرایی دخالتش در سراسر جهان است که می‌گوید: ما در سراسر جهان منافع داریم که می‌توانیم آن را به شکلی که ممکن باشد تأمین کنیم. بر همین اساس آمریکا به خود اجازه داده تا در ۷۰ کشور دنیا بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی احداث کند. وضعیت ایران با منابع زیرزمینی بسیار غنی و مواد اولیه موردنیاز اقتصاد کاپیتالیستی و سرمایه محور آمریکا، موقعیت جغرافیایی ایران در شاهراه منطقه و هارتلند دنیا و بازار مصرف وسیع کالا‌های غربی سبب شده تا ایران به‌عنوان لقمه چربی بر مذاق دولتمردان آمریکا مزه کند؛ اما انقلاب اسلامی این لقمه چرب را از آن‌ها گرفته و مانع طمع‌ورزی و دست‌درازی آن‌ها گردیده است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) سال گذشته در جمع مردم قم با اشاره به مبانی خصومت آمریکا فرمودند: «در درجه‌ی اوّل برای اینکه لقمه‌ی چرب و نرم ایران از دستشان رفت. ایران که فلان کشور دورافتاده‌ی آفریقایی یا آمریکای لاتین یا ... نیست؛ ایران قلّه‌ی موقعیت راهبردیِ جغرافیایی است ... این لقمه‌ی چرب و نرم را از دست دادند و عصبانیت اوّل به خاطر این بود و البتّه این همچنان ادامه دارد.»
ب) روحیه استکباری و خوی برتری طلبانه
علت دیگر خصومت آمریکا به روحیه استکباری و برتری‌طلبی این کشور باز می‌گردد. آن‌ها که خود را لایق‌ترین افراد برای رهبری دنیا می‌دانند به‌آسانی به خود اجازه می‌دهند برای مدیریت کشور‌های دیگر در هرجایی حضورداشته باشند. علت‌العلل عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش از جمله برجام به روحیه برتری جویانه مقامات این کشور باز می‌گردد.
مقاومت ۴۱ ساله ملت ایران نه‌تن‌ها انقلاب اسلامی را به سمت رشد و پیشرفته سوق داده، بلکه نشان داده که هر چه ایران در این مدت قوی شده است، دشمنی آمریکا و هم‌قطاران و دنباله‌های آن علیه ملت ایران بیشتر شده است و درعین‌حال، شاهد ضعیف‌تر شدن آمریکا و دشمنان ملت ایران بوده‌ایم.
ج) تقابل حق و باطل
رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم فرمودند: «امّا مسئله‌ی اصلی، مسئله‌ی تقابلِ دو حرکت است؛ تقابل حق و باطل است «جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعید» حق وقتی‌که آمد، باطل به‌طور طبیعی، به خود می‌لرزد. این‌ها استکبارند، این‌ها استعمارند و تنفّس اینها، تغذیه‌ی این‌ها با خون ملّت‌ها است؛ حالا یک قدرتی پیداشده است در دنیا که با این پدیده‌ی ظالمانه مخالف است، مخالفت می‌کند وزیر بار آن‌ها نمی‌رود.»
د) شکست‌های پی‌درپی در مقابل ایران اسلامی
از دیگر علل خصومت فزاینده آمریکا در طول این ۴۱ سال علیه ملت ایران، ناکامی‌های پی‌درپی در مهار و براندازی انقلاب اسلامی بوده است. مردم ایران نه‌تن‌ها موفق شده‌اند از همه موانع و توطئه‌های ۴۱ ساله آمریکا عبور کنند، بلکه روند قدرت‌یابی آن به‌گونه‌ای بوده که افول قدرت آمریکا را رقم‌زده است. تشریح این روند و تأثیر آن بر دشمنی آمریکا را رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم قم چنین مورداشاره قراردادند و فرمودند: «ما در این چهل سال تا امروز موفّق بودیم. شما ببینید در کدام کشور‌ها در بین ملّت‌ها، فریاد مرگ بر آمریکا بلند می‌شود؟ این سابقه نداشت. حرکت عظیم ملّت ایران، این‌ها را می‌ترساند، قدرتمندان مادّی ظالمِ زورگو را می‌ترساند، کمپانی‌های بین‌المللیِ مکنده‌ی خون ملّت‌ها را می‌ترساند؛ می‌بینند که به پایان راه رسیده‌اند.» آنچه امروز در عراق، سوریه، لبنان، یمن و همه کشور‌هایی که آمریکا و ایادی آن با این نیت وارد آن شدند تا معادله را به نفع خویش تغییر دهند، امروز با تلاش شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی تبدیل به کانون بحران و شکست برای آمریکا و ایادی منطقه‌ای او شده است.
هـ) هویت انقلاب اسلامی
همان‌گونه که مکتب لیبرال دموکراسی سبب شکل‌گیری ویژگی‌های زیاده خواهانه، منفعت‌گرایانه و قدرت‌طلبانه آمریکا گردیده است، دین متعالی اسلام نیز منشأ شاخصه‌هایی ممتاز در نظام جمهوری اسلامی‌شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
استکبارستیزی: خصلت استکبارستیزی ملت ایران سبب شده تا ملت ایران در برابر هرگونه زیاده‌خواهی و روحیه برتری‌طلبی آمریکا بایستد. تجربه ۴۱ ساله ملت ایران نشان داده که عزت کشور ایران به منش استکبارستیزی است و تسلیم و سر فرود آوردن در برابر کسانی که متکبرند چیزی جز ذلت برای ملت ایران به ارمغان نمی‌آورد.
استقلال‌خواهی: استقلال‌خواهی ملت ایران موجب گردیده تا دست نیاز خود را جز نزد خدای تعالی، سمت دیگران دراز نکند. تجربه ۴۱ سال انقلاب اسلامی به مردم ایران یاد داده که هر جا از خدا کمک خواسته با پاسخ مثبت روبه‌رو شده و مشکلاتش را از پیش برداشته و بالعکس، هر جا دست نیاز به‌سوی دیگران دراز کرده، همچنان نیازمند باقی‌مانده است.
مقاومت: روحیه مقاومت ملی در ایران اسلامی که در دوره جدید سردار شهید سلیمانی پرچم‌دار آن بود، باعث شده تا در راستای آرمان و خواسته‌هایش صبر و مقاومت پیشه کرده و تسلیم نشود. مقاومت ۴۱ ساله ملت ایران نه‌تن‌ها انقلاب اسلامی را به سمت رشد و پیشرفته سوق داده، بلکه نشان داده که هر چه ایران در این مدت قوی شده است، دشمنی آمریکا و هم‌قطاران و دنباله‌های آن علیه ملت ایران بیشتر شده است و درعین‌حال، شاهد ضعیف‌تر شدن آمریکا و دشمنان ملت ایران بوده‌ایم. ازاین‌رو، باید خصومت آمریکا علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران را با ویژگی‌های فوق طبیعی دانست. چراکه این ویژگی‌ها موجب ضعف فزاینده قدرت آمریکا تا مرز افول این کشور پیش رفته است. چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند:
«دشمنی نظام استکباری غرب و آمریکا با این پدیده‌ی نوظهورِ روبه رشد یک امر طبیعی است؛ [بعضی‌ها]تعجّب نکنند. بعضی‌ها به نظر من خودشان را به نفهمی می‌زنند -شاید هم جور دیگر است- [میگویند]«چرا شما فلان حرف را زدید که آمریکا با شما دشمن بشود»؛ خیال می‌کنند دشمنی آمریکا به خاطر فلان فرمایش امام یا فلان حرف فلان مسئول است که به آمریکا بدگویی کرده. قضیّه این نیست؛ قضیّه چیز دیگر است؛ قضیّه از این عمیق‌تر است. چهل سال است که این قدرت جوان دارد حرکت می‌کند، دارد روزبه‌روز رشد می‌کند، پرورش پیدا می‌کند، روزبه‌روز تنومندتر دارد می‌شود، قدرتمندتر دارد می‌شود؛ این را دارند می‌بینند جلوی چشمشان. با ظهور این قدرت معنویِ نوظهورِ پُرتلاشِ پُرانگیزه، با ظهور این پدیده‌ی عجیب و معنوی که دنیا آن را نمی‌شناخت، قدرت ظاهری استکبار تَرَک خورد؛ در این چهل سال، این تَرَک دائم دارد عمیق‌تر می‌شود.»

ارسال نظرات